Forum www.sax.fora.pl Strona Główna www.sax.fora.pl
forum saksofonowe
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Jak improwizować do prostych akordów np C, G, Dm?
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.sax.fora.pl Strona Główna -> Forum dla początkujących
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
milek12




Dołączył: 27 Paź 2014
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 2/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 16:39, 30 Paź 2014    Temat postu:

Teddy:
Kasuję spam fabryki muzyki.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Żubr




Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 19:41, 31 Paź 2014    Temat postu:

CHESTER napisał:
Jeśli już masz zamiar używać jońskiej jako głównej skali na której jest oparty dany akord to pamiętaj że kwartę najlepiej pomijać bo jest ona traktowana jako dźwięk obcy.


tego tak do końca nie rozumiem. Często już czytałem, żeby pomijać kwartę.. ale jaki to ma sens, kiedy używa się chromatyki i jak by nie było dźwięków obcych w solówkach ? może raczej wypadało by napisać, żeby kwartę odpowiednio używać, albo mieć na uwadze : ) czasem brzmi do dupy, ale też zdarza się kiedy wchodzi fajnie


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CHESTER




Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 1:35, 01 Lis 2014    Temat postu:

Żubr napisał:
CHESTER napisał:
Jeśli już masz zamiar używać jońskiej jako głównej skali na której jest oparty dany akord to pamiętaj że kwartę najlepiej pomijać bo jest ona traktowana jako dźwięk obcy.


tego tak do końca nie rozumiem. Często już czytałem, żeby pomijać kwartę.. ale jaki to ma sens, kiedy używa się chromatyki i jak by nie było dźwięków obcych w solówkach ? może raczej wypadało by napisać, żeby kwartę odpowiednio używać, albo mieć na uwadze : ) czasem brzmi do dupy, ale też zdarza się kiedy wchodzi fajnie


No masz rację, jak umiejętnie ją użyjesz jako dźwięk przejściowy to powinno być chyba dobrze. Ostatnio słuchałem sobie Dextera Gordona i teraz już mam taki mętlik w głowie że muszę nad tym przysiąść. W jego solówkach wydawałoby się że jest jasno i wyraźnie określona skala a jednak za którymś razem w danym akordzie powiedzmy opartym na skali zmniejszonej występuje dźwięk który ni jak nie ma się do tej skali - z tego wynika że w skalach alterowanych też występują dźwięki wtrącone spoza niej albo był na tyle pewny siebie że podejmował ryzyko zagrania dźwięku spoza skali i umiejętnym natychmiastowym jego rozwiązaniu. Ale to zaobserwowałem wcześniej grając własną solówkę że zdarza mi się użyć dźwięku spoza skali w skalach alterowanych i wszystko idealnie się zgrywa a myślałem że w tych skalach wszystko jest święte i nie można nic zmieniać - do takiego wniosku doszedłem analizując wiele utworów współczesnych saksofonistów. Widocznie grubo się myliłem i jeszcze wiele rzeczy mnie zaskoczy. Muszę pogadać z jakimś kumatym gościem o co kaman z tym Dexterem Gordonem heh


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Żubr




Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 8:56, 01 Lis 2014    Temat postu:

ja mam swoją teorię co do tych starych mistrzów. Znali oczywiście całą teorię, skale, akordy, ale też działali intuicyjnie, instynktownie - a teraz się to analizuje i myśli dla czego tak zagrał, a nie inaczej..: ) a odpowiedź może być prosta - bo tak mu się podobało, albo omsknął się mu palec, był zbyt pijany i się pomylił (któryś jazzman mówił o pomyłkach, że on ciągle się myli) ale z tego złego dźwięku, potrafił zrobić coś co jest zajebiste. Oczywiście mogę się mylić w moich teoriach.

edit: dobry przykład to też Szukalski. Dutkiewicz mówił, że on walił reguły i grał tak jak czuł wdanym momencie, czy to koncert czy próba - oczywiście teorie znał dobrze, ale często było słychać, że coś mocno dysonuje, kończy na dźwiękach, które tak średnio się do tego nadają, ale i nagle robił zazwyczaj taki odjazd z tego, że chciało by się, żeby ciągle się mylił


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Żubr dnia Sob 10:08, 01 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 10:57, 01 Lis 2014    Temat postu:

Wstęp Aebersolda: używaj obu półkul. Wiedza to jedno, intuicja i spontaniczność to drugie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Żubr




Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 11:28, 01 Lis 2014    Temat postu:

Sporo racji jest w tym zdaniu. Wiadomo, że wiedza musi być, bo nie możemy być gitarzystami którzy twierdzą, że grają free jazz a nie znają żadnej skali (oczywiście mówię o amatorach, u których jest to bardzo powszechne) ale i ta wewnętrzna jazda też musi być. I nie koniecznie improwizujący musiał myśleć w ten sam sposób, jak ten co spisuje solówki - dla tego drugiego np Gordon ogrywał dany akord po lidyjskiej, a sam Dexter mógł po prostu wiedzieć, że znajduje się na tym akordzie, ale grać tak bez żadnego związku z lidyjską.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Żubr dnia Sob 11:34, 01 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CHESTER




Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 19:19, 01 Lis 2014    Temat postu:

Raz czytałem że jazzmani mają swoje ulubione sekwencje i one nie zawsze są czyste tak jak w oryginale - czyt. nietrafione dźwięki. Dzisiaj odkryłem coś bardzo ciekawego. Że w skali Dimish./Whole Tone można podwyższyć jeszcze kwintę i wtedy otrzymujemy te same dźwięki co dla skali Harmonic Major tylko zaczynającej się od dźwięku (roote) leżącego o tercję wielką wyżej. Przykład:
akord E7+9 czyli mamy dźwięki E F G Ab Bb C D E ale możemy podwyższyć jeszcze kwartę i mamy te same dźwięki co w skali Harmonic Major od C (C D E F G Ab B C) i właśnie ogrywając akord E7+9 dźwiękami Harmonic Major w C uzyskujemy według mnie bardziej łagodniejsze i melodyczne brzmienie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CHESTER




Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 19:32, 01 Lis 2014    Temat postu:

Teddy napisał:
Wstęp Aebersolda: używaj obu półkul. Wiedza to jedno, intuicja i spontaniczność to drugie.


Bez tej współpracy nie da się po prostu ładnie grać, Ostatnio grałem chyba cały dzień kawałki Billiego Harpera. Bardzo dużo jest w jego kawałkach tej spontaniczności - nie mam tutaj na myśli używania skomplikowanych skal ale wykorzystania prostych dźwięków i stworzenia z nich czegoś na prawdę ciekawego i trafiającego do odbiorcy. Wcześniejsze kawałki Johna Coltrane'a też grałem i można było się tym bawić ile wlezie. Dopiero z czasem John Coltrane zaczął tworzyć coś mega intelektualnego a zarazem rozwalającego jakiekolwiek pojęcie o muzyce - można powiedzieć że on od tamtego momentu zaczął grać to co miał w głowie i czerpał inspirację z innych kultur itp.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
goral09




Dołączył: 16 Lis 2013
Posty: 224
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 19:37, 01 Lis 2014    Temat postu:

Chester, skad bierzesz czas żeby grać po 8-12h dziennie? Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CHESTER




Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 19:41, 01 Lis 2014    Temat postu:

goral09 napisał:
Chester, skad bierzesz czas żeby grać po 8-12h dziennie? Smile


Siedzę na dupie przed kompem i gram. Czasami coś popiszę w krótkich przerwach kilkuminutowych. Dzisiaj mam taki dzień mieszany i słucham sobie teraz Ballad Dextera Gordona.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
goral09




Dołączył: 16 Lis 2013
Posty: 224
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 19:43, 01 Lis 2014    Temat postu:

Zazdroszczę. Freelancer?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CHESTER




Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 20:23, 01 Lis 2014    Temat postu:

Po prostu lubię sobie pograć więc nic w tym nie ma do pozazdroszczenia. Ktoś lubi pić a ja lubię siedzieć na dupie i coś sobie grać.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
goral09




Dołączył: 16 Lis 2013
Posty: 224
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 20:28, 01 Lis 2014    Temat postu:

Do pozazdroszczenia jest fakt, ze możesz to robic przez tyle czasu. Wiesz, inni muszą pracować, nawet jeśli lubią pić przez cały dzień.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CHESTER




Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 20:33, 01 Lis 2014    Temat postu:

goral09 napisał:
Do pozazdroszczenia jest fakt, ze możesz to robic przez tyle czasu. Wiesz, inni muszą pracować, nawet jeśli lubią pić przez cały dzień.


Ja mam 8 godzin pracę a potem resztę poświęcam na granie. Sypiam krótko bo akurat mam tak fajnie że dla mnie wystarczające są 4 godziny snu.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez CHESTER dnia Sob 20:34, 01 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Żubr




Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 8:26, 02 Lis 2014    Temat postu:

możecie mnie przebić widłami, ale dla mnie 12 godzin grania w domu to jakaś masakra : )


CHESTER napisał:
Chodziło mi raczej o sposób myślenia jak również o to że użycie skali jońskiej występuje na prawdę bardzo rzadko. Ja bym próbował z dur harmoniczną, lidyjską, lidyjską z podwyższoną kwintą i kwartą, lub skala modalna od 6 stopnia molowej harmonicznej. Ale bardzo fajna jest skala zmniejszona pół ton - cały ton. Jeśli już masz zamiar używać jońskiej jako głównej skali na której jest oparty dany akord to pamiętaj że kwartę najlepiej pomijać bo jest ona traktowana jako dźwięk obcy.


Tylko, że zazwyczaj jak jest mowa o substytutach, to chodzi o akord dominantowy. Jak mamy 251, to zazwyczaj kombinowanie, substytuty zaczynają się na dominancie, która rozwiązuje się na tonikę czyli akord majorowy - który wg Ciebie ogrywa najlepiej substytutem ?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Żubr dnia Nie 9:03, 02 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.sax.fora.pl Strona Główna -> Forum dla początkujących Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
Strona 3 z 6

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin