Forum www.sax.fora.pl Strona Główna www.sax.fora.pl
forum saksofonowe
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Nauka Improwizacji lekcja #1
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.sax.fora.pl Strona Główna -> Forum ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CHESTER




Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Śro 0:13, 30 Maj 2018    Temat postu:

Tylko gdzie proponujecie się spotkać?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Menthor30




Dołączył: 14 Lut 2013
Posty: 723
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódzkie

PostWysłany: Śro 4:55, 30 Maj 2018    Temat postu:

Ja jestem mobilny więc żaden problem , to na żółto to mój teren działania ale jak coś to mozna podjechać w inne miejsce
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Menthor30 dnia Śro 4:57, 30 Maj 2018, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CHESTER




Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Czw 12:44, 31 Maj 2018    Temat postu:

Tyle jest osób chętnych że szkoda gadać xd Menthor jeśli chcesz się spotkać to możemy w dwójkę, przynajmniej czegoś się dowiemy, for fun pokaleczę parę dźwięków, Ty tam możesz też jeśli chcesz i grunt że będzie dobra zabawa.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Żubr




Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 18:54, 31 Maj 2018    Temat postu:

Teddy napisał:


1. Nie bardzo wiem, jak dobrać akordy podkładu by pasowały skali frygijskiej i lidyjskiej. Te wyżej to podczytane propozycje z różnych pozycji.


Ale jak dobrać akordy do skali frygijskiej i lidyjskiej ? bo nie rozumiem. To nie akordy dobierasz do skal, tylko jak już to skale do akordów. Ty w Twoim ćwiczeniu ćwiczysz Teddy po prostu gamę C dur, na której budujesz poszczególne stopnie. Akordy buduje się tercjowo, na podstawie dźwięków gamy, co samo w sobie daje odpowiedź na Twoje pytanie (o ile o to Ci chodzi)


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Żubr dnia Czw 18:55, 31 Maj 2018, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Menthor30




Dołączył: 14 Lut 2013
Posty: 723
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódzkie

PostWysłany: Czw 20:57, 31 Maj 2018    Temat postu:

CHESTER napisał:
Tyle jest osób chętnych że szkoda gadać xd Menthor jeśli chcesz się spotkać to możemy w dwójkę, przynajmniej czegoś się dowiemy, for fun pokaleczę parę dźwięków, Ty tam możesz też jeśli chcesz i grunt że będzie dobra zabawa.

Chętnie ale w przyszłym tygodniu lub później myślę że kaleczyć to bedę Ja ale chodzi o Fun .


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CHESTER




Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Czw 23:17, 31 Maj 2018    Temat postu:

Menthor30 napisał:
CHESTER napisał:
Tyle jest osób chętnych że szkoda gadać xd Menthor jeśli chcesz się spotkać to możemy w dwójkę, przynajmniej czegoś się dowiemy, for fun pokaleczę parę dźwięków, Ty tam możesz też jeśli chcesz i grunt że będzie dobra zabawa.

Chętnie ale w przyszłym tygodniu lub później myślę że kaleczyć to bedę Ja ale chodzi o Fun .


Też kaleczę ale się tym nie przejmuję.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 10:36, 01 Cze 2018    Temat postu:

Jak mi się ułoży - spróbuję coś zorganizować z noclegiem dla paru osób. Nie wcześniej niż jesienią.
Ches, jeżeli coś wymyślisz po 15.06 - chętnie też podjadę pokaleczyć.
W końcu chodzi o fan.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Teddy dnia Pią 10:48, 01 Cze 2018, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 10:47, 01 Cze 2018    Temat postu:

Żubr napisał:
Ale jak dobrać akordy do skali frygijskiej i lidyjskiej ? bo nie rozumiem. To nie akordy dobierasz do skal, tylko jak już to skale do akordów. Ty w Twoim ćwiczeniu ćwiczysz Teddy po prostu gamę C dur, na której budujesz poszczególne stopnie. Akordy buduje się tercjowo, na podstawie dźwięków gamy, co samo w sobie daje odpowiedź na Twoje pytanie (o ile o to Ci chodzi)

Tak napisałem, by pogadać w temacie Smile Kiedyś rozpisałem sobie takie ćwiczenie i wydało mi się miłe. Skale modalne przez wszystkie dźwięki od C. Dziennie 10 min. i w dwa tygodnie mam ograne 84 skale.
Frigijska jest molowa, więc na tercjowo zbudowanym akordzie wystarczy obniżyć nonę (X-7b9). Lidyjska jest durowa i podnoszę undecymę (X7#11).
Sprawa nie jest jednak tak oczywista. Choćby tu:
[link widoczny dla zalogowanych]
Mnie w rozgrywaniu gam na skali frigijskiej odpowiada akord X7b9sus (nie wspomnę, że X-7b9 nie udaje się wpisać w iRealPro).


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Teddy dnia Pią 11:51, 01 Cze 2018, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CHESTER




Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pią 13:11, 01 Cze 2018    Temat postu:

Teddy napisał:
Żubr napisał:
Ale jak dobrać akordy do skali frygijskiej i lidyjskiej ? bo nie rozumiem. To nie akordy dobierasz do skal, tylko jak już to skale do akordów. Ty w Twoim ćwiczeniu ćwiczysz Teddy po prostu gamę C dur, na której budujesz poszczególne stopnie. Akordy buduje się tercjowo, na podstawie dźwięków gamy, co samo w sobie daje odpowiedź na Twoje pytanie (o ile o to Ci chodzi)

Tak napisałem, by pogadać w temacie Smile Kiedyś rozpisałem sobie takie ćwiczenie i wydało mi się miłe. Skale modalne przez wszystkie dźwięki od C. Dziennie 10 min. i w dwa tygodnie mam ograne 84 skale.
Frigijska jest molowa, więc na tercjowo zbudowanym akordzie wystarczy obniżyć nonę (X-7b9). Lidyjska jest durowa i podnoszę undecymę (X7#11).
Sprawa nie jest jednak tak oczywista. Choćby tu:
[link widoczny dla zalogowanych]
Mnie w rozgrywaniu gam na skali frigijskiej odpowiada akord X7b9sus (nie wspomnę, że X-7b9 nie udaje się wpisać w iRealPro).


Wszystko tam jest opisane nawet bardzo logicznie i przejrzyście. Chodzi tam głównie o zastosowanie skali frygijskiej oraz doryckiej jako substytut na dominancie septymowej w tym przypadku G7.
Grając frygijską (III stopień C dur) na G7 należy ominąć dźwięk C lub zagrać go na słabej części taktu czyli nie kończyć na C jako na dźwięku akordowym (mówiąc podwórkowo ;p). Grając na G7 (czy tam G13) E dorycką b2 (II stopień D moll melodycznej) nie mamy dźwięków które należy ominąć ponieważ jedyną różnicą od E frygijskiej jest dźwięk C# który mamy w skali E doryckiej b2. Jeżeli uczyliśmy się budowy akordów to wiemy że różnica między akordem G dur a G7 to dominanta. Jak wiemy w skali durowej IV stopień jest dźwiękiem obcym i ta sama zasada dotyczy np. dominant septymowych. Często grając na akordzie G Maj 7 podwyższa się czwarty stopień czyli C na C# i wtedy skala E dorycka b9 na akordzie G7 nie ma dźwięków obcych. Osobiście na G7 do skali E doryckiej b9 dodałbym jeszcze z jedną albo dwie alteracje dźwięków żeby na saksofonie miało to jeszcze więcej barwy czy tam koloru.
Upraszczając myślenie zamiast rozwalać sobie mózg nie wiadomo czym, można na akordzie G7 pomyśleć jako o skali zbudowanej od VI stopnia akordu G7 (tercja mała w dół czyli od E) z podwyższonym czwartym stopniem na G7 czyli C#. W ten o to szybki sposób można zbudować skalę E dorycką b9. Sam John Coltrane w oparciu o techniki myślenia akordami bądź pojedynczymi składnikami budował skale i brzmienia jakie tylko chciał. W ten sposób było słychać jak mieszał w czasie rzeczywistym, próbował, ryzykował, dodawał i odejmował. To nie było u niego granie na pałe lecz poruszanie się wokół pewnej struktury którą miał w głowie. Jeśli o pewnej rzeczy pomyślisz w inny sposób, chociaż to jedno i to samo to często efektem jest budowanie innych napięć, linii melodycznych lub dostrzegania nowych możliwości odchodzenia w świat atonalnej improwizacji i wracania do głównej tonacji. Dzięki takim technikom jazz się rozwijał, i pewnie się dalej rozwija ale to już trzeba mieć coś z głową.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 7:56, 02 Cze 2018    Temat postu:

Dzięki.
Będę potrzebował co najmniej tydzień, by to przetrawić.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Żubr




Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 11:09, 02 Cze 2018    Temat postu:

Pomyśl nad nauczaniem Chester tam u siebie. Ja nie umiem i chyba ogólnie, stosunkowo mało ludzi potrafi tak przekazywać swoją wiedzę ( obojętnie na jaki temat). Trzeba mieć to coś, żeby umieć tak ubierać myśli w słowa i żeby umieć tłumaczyć łopatologicznie i dokładnie to wszystko. Łączyć wątki itd. warto się nad tym zastanowić.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Żubr dnia Sob 11:26, 02 Cze 2018, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CHESTER




Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 15:21, 02 Cze 2018    Temat postu:

Żubr to nie jest tak że wymyślę sobie jakąś tam teorię, cieszę się kiedy ktoś mi mówi że jestem w błędzie i tłumaczy dlaczego. Wtedy to jest najlepsza lekcja życia bo człowiek najlepiej się uczy na własnych błędach jeśli chodzi o jazz. Jeśli ktoś boi się popełniać błędy to nigdy nie stanie się prawdziwym muzykiem jazzowym i takich słów mniej więcej użył Branford Marsalis i ma 300% rację.


Teddy dużo rzeczy jest pisanych w bardzo naukowy sposób jak rodzaj analizy, ale nie ważne jakie dźwięki zagrasz tylko jak je zagrasz? Przecież grając solówkę nie będziesz się zastanawiał na scenie czy teraz jest G7 albo zaraz, muszę zagrać d moll melodyczną od drugiego stopnia najlepiej od E może sus dla zbudowania większej przesrzeni brzmieniowej xd I jak tak będziesz myślał w czasie rzeczywistym to zanim Twój mózg to przemieli w głowie to już będzie koniec chorusu ; p Drugie ułatwienie to każde dowolne 5 dźwięków to pentatonika, dzięki temu można w łatwy sposób budować brzmienia, współbrzmiena ale ciągle mając w głowie od jakiej skali głównej się ona wywodzi grając np. na G7 substytut na skali np. D moll melodycznej w przypadku chęci wchodzenia na inne dźwięki przejściowe nie związane z nasza tam wymyśloną pentatoniką. Należy pamiętać że więcej nie znaczy lepiej ; ) ale to nie znaczy że ma się unikać substytutów ; ) Im częściej je grasz tym lepiej je słyszysz w głowie. Ważna zasada jest taka że to co pasuje na dominancie septymowej w G7 równie dobrze może działać na innych akordach. Nawet jeśli zagrasz nie ten substytut na danym akordzie a dobrze poprowadzisz kontekst melodyczno-harmoniczny to da to specyficzny kolor modern jazzu co często mi się zdarza ale to przez to że teraz słyszę takie dźwięki w głowie czy brzmieni a nie inne i muszę je zagrać bo bym i tak do tego wrócił.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez CHESTER dnia Sob 15:36, 02 Cze 2018, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Żubr




Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 21:33, 06 Cze 2018    Temat postu:

CHESTER napisał:
Ważna zasada jest taka że to co pasuje na dominancie septymowej w G7 równie dobrze może działać na innych akordach.


Tak na dobrá sprawé całą kadencje 251 można ograć po skali doryckiej Razz ogólnie ogrywanie harmonii w standardach jazzowych, można sprowadzić do bardzo prostej rzeczy, znając właśnie funkcje akordów i ustalenia tonacji - tej głównej i tych chwilowych. Ale jednak warto ćwiczyć ogrywać akordy z osobna Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CHESTER




Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pon 19:39, 11 Cze 2018    Temat postu:

Teddy napisał:
Jak mi się ułoży - spróbuję coś zorganizować z noclegiem dla paru osób. Nie wcześniej niż jesienią.
Ches, jeżeli coś wymyślisz po 15.06 - chętnie też podjadę pokaleczyć.
W końcu chodzi o fan.



Postaram się coś ogarnąć po tym 15.06. Może załatwię salę prób całodobową i będzie można sobie tam puścić podkłady i nikt nam nie będzie przeszkadzał. Jest tam w sumie wszystko co człowiek potrzebuje bo to prawdziwy schron z taką niesamowitą ilością powietrza że człowiek myśli że zmienił klimat xd Jeśli ktoś z was ma IRealPro czy coś takiego to super, bo ja się jeszcze w takie coś nie zaopatrzyłem więc pewnie będę miał kompa czy coś w tym stylu albo znajomy który chce się uczyć na saksofonie to zorganizuje.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez CHESTER dnia Pon 19:39, 11 Cze 2018, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Żubr




Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 13:24, 17 Cze 2018    Temat postu:

Chester daj posłuchać jak grasz. Pewnie nieźle wymiatasz Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.sax.fora.pl Strona Główna -> Forum ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
Strona 3 z 9

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin