Forum www.sax.fora.pl Strona Główna www.sax.fora.pl
forum saksofonowe
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Improwizacja a skale modalne
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.sax.fora.pl Strona Główna -> Forum ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bmvip




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 1967
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 40 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wejherowo/woj.pomorskie

PostWysłany: Pon 12:36, 17 Gru 2012    Temat postu:

KrzysztofKos napisał:
Moje zdanie jest takie, ze bez feelingu nie ma improwizacji, jednak ZAWSZE nalezy miec swiadomosc tego co sie gra. Improwizacja nie powinna byc dzielem przypadku. Jezeli bedziemy wiedziec co chcemy zagrac to nie bedzie problemu ani z atykulacja ani z intonacją.

xtommy: co masz na mysli piszac zeby obgrywac akordy na podstawowych skladnikach 1 3 5 7? Jak je obgrywac?
Proponuje zeby skupiac sie na konkretnych przykladach.

Improwizacja to przeciez nie odgrywanie skali w kolejnosci od dzwieku do dzwieku ale "zabawa" nimi, granie sposobami 1324... badz 1342... a wtedy moja improwizacja znow bedzie wygladala jak granie po gamie C - dur i kolo sie zamyka. Brakuje mi wtedy tego charakteru jazzowego. Wiem... nalezy uzywac do tego m.in. swingujacego rytmu, odpowiedniej artykulacji i myslenia na 2...OK, ale wciaz nie przypomina to tego: : "brudnego" czesto dysonującego jazzu.

Chyba jestem za glupi na jazz, ale co poradze ze tak bardzo mi sie ten styl podoba i chcialbym chociaz namiastke tej muzyki umiec grac....<bezradny>


Improwizacja to zabawa i to fajna zabawa, która mimo wszystko wymaga dużego skupienia, po to właśnie by mieć plan i nie działać na zasadzie przypadku, ogranie (rozłożenie akordów) w/g mnie to skupisko jedynie pasujących dźwięków i właśnie gdzie tu feeling ???
Skale takie, czy inne, pentatoniki itp. to oczywiście bardzo potrzebne elementy codziennych ćwiczeń, jednak sama improwizacja działa na zasadzie podświadomego wykorzystywania tych nabytych poprzez ćwiczenia skal. Nigdy nie zastanawiam się nad tym, czy ogrywać akordy, czy rozkładać skale takie, czy inne, a jedynie staram się zbudować coś fajnego i ciekawego z dźwięków Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
xtommy




Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Giżycko / Gdańsk

PostWysłany: Pon 13:11, 17 Gru 2012    Temat postu:

KrzysztofKos napisał:

xtommy: co masz na mysli piszac zeby obgrywac akordy na podstawowych skladnikach 1 3 5 7? Jak je obgrywac?
Proponuje zeby skupiac sie na konkretnych przykladach.


Podstawowe składniki akordu septymowego to jego pryma, odpowiednia tercja, oraz odpowiednia septyma. Kwinta jest elementem tego akordu ale nie wpływa na harmonię.. dlatego się ją raczej omija..

Przyjmijmy prostą progresję II V I, czysto teoretycznie:

A-7 D7 Gmaj7

Składniki akordów to:

A-7 - a c [e] g
D7 - d f# [a] c
Gmaj7 - g b [d] f#

Ogólnie progresja jest w tonacji Gmaj, warto spojrzeć na nią w sposób minorowy: Emin.

Jeśli chodzi o skale, w tym momencie nie ma czarów, gdyż żaden akord nie jest alterowany ani nie "wypada" z tonacji. Ogrywamy każdy z akordów skalą Gmaj, opierając się na mocnych składnikach danego akordu..

A siłą rzeczy masz te tytułowe skale modalne:

A-7 - a dorycka
D7 - d mixolidyjska
Gmaj7 - g jońska

Warto eksperymentować alteracjami i chromatyzacjami w przebiegach, a takim podstawowym zabiegiem w tym przypadku byłoby dodanie dźwięku D# do przebiegu.

Jak to wytłumaczyć?

E minor : E F# G A B C D
E harmonic : E F# G A B C [D] D#

Odmiana harmoniczna skali minorowej, bardzo często używana w improwizacjach jazzowych ze względu na półton między ostatnim, a pierwszym stopniem skali [jak w skali majorowej].

PS Oczywiście ten niedobry D# jest dźwiękiem urozmaicającym przbiegi, raczej się na nim nie podpieramy budując przebiegi


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KrzysztofKos




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 14:08, 17 Gru 2012    Temat postu:

Czyli mój sposób myślenia był poprawny. W Twoim przypadku II V I poruszasz się dzwiękami skali G maj. Czyli improwizujesz wciaż po dzwiękach g a b c d e f# g jedynie akcentując skladniki 1 3 7 danego (aktualnie granego) czterodzwięku? A kiedy stosoujesz odmianę e - harmoniczną, w którym momencie?
Nakładając E harmonic na II stopien bo tez molowy czy moze dotyczy to calego II V I?

"Warto eksperymentować alteracjami i chromatyzacjami w przebiegach, a takim podstawowym zabiegiem w tym przypadku byłoby dodanie dźwięku D# do przebiegu." - problemem jest tylko to kiedy owe alteracje i chromatyzacje stosowac zeby one pasowaly do harmonii a ucho nie więdło od niepotrzebnych, nietrafionych dysonansów?

W takim razie nie wiem dlaczego ktoś stworzył te skale modalne skoro tak czy owak podczas improwizacji opieramy sie na obgrywaniu akordów a akordy te wykorzystują wszystkie dzwięki danej tonacji - są to dzwięki gamowłaściwe, pomijając odmiane molową gdzie w dominancie jest tylko wyjątek.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KrzysztofKos




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 14:22, 17 Gru 2012    Temat postu:

bmvip - "Nigdy nie zastanawiam się nad tym, czy ogrywać akordy, czy rozkładać skale takie, czy inne, a jedynie staram się zbudować coś fajnego i ciekawego z dźwięków"

Jeżeli nie zastanawiasz sie czy ogrywasz skale czy akordy to jak wygląda Twoje świadome granie? Jak Twoja improwizacja nabiera charakteru skoro nie wiesz jaki składnik akordu akcentujesz, być może akcentujesz kwinte akordu który nie wpływa na harmonie i nic nie podkreśla, nie świadczy o trybie akordu. Wybacz ale ja sie nie zgodzę z tym co piszesz.
Według mnie, skale i ta reszta to jest warsztat, im wiecej go posiadasz tym masz większe pole manewru. Wielkie sławy jazzu maja za sobą tak wiele godzin cwiczen skal, pasaży itp. ze u nich pojawia się myśl "co wykorzystać?" a potem to wdrażają to w gre, a dzieki temu wyćwiczonemu warsztatowi odgrywanie skali staje sie niemal podswiadome, palce same grają.

Uczestniczyłem ostatnio w Warsztatach Krzysztofa Urbańskiego który powiedział, że najpierw musimy pomyśleć co zagrać, trzeba miec to ułożone w głowie, a potem uruchomić swój warsztat i to zagrać.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
xtommy




Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Giżycko / Gdańsk

PostWysłany: Pon 14:25, 17 Gru 2012    Temat postu:

Jazz to muzyka napięć.. A napięcia tworzone są przez dysonanse, typu septymy, nony, czy tryton.

Nie zawsze poruszam się po skali tonalnej, gdy improwizuje staram się zapominać o regułkach. Ktoś kiedyś powiedział, że zanim pomyślałeś o dźwięku który chciałeś zagrać jego czas już minął.. Dlatego regułki regułkami, a praktyka praktyką.

Najważniejszą rzeczą w improwizacji to ona sama, poznawanie harmonii poprzez słuch. Napisałem najprostrze, co można zrobić by improwizować "poprawnie", chociaż to słowo dla muzyka freejazzowego i smoothjazzowego będzie miało dwa różne oblicza.

Polecam posłuchać Jana Garbarka i jego improwizacji i np. Johna Coltrane'a lub Charliego Parkera.. Są dwa różne podejścia do improwizacji..

Improwizacja to sztuka osobna dla każdego człowieka, dlatego ciężko się jej nauczyć od kogoś


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KrzysztofKos




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 14:42, 17 Gru 2012    Temat postu:

xtommy w takim razie, prosze, doradź, od czego zaczac swoja przygode z improwizacja?
Kiedys dostalem w rece zagrywki Erica Marienthala - transkrypcje, zobaczylem ile chromatyzacji stosuje to sie troche podlamałem. Stwierdzilem ze postaram sie nauczyc na pamiec kilku z nich (mimo iz nie wiedzialem skad te znaki) i zastosowac do jakiegos innego utworu z taka sama progresja iiii... nie pasowalo:/ i znow rece opadly.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
xtommy




Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Giżycko / Gdańsk

PostWysłany: Pon 17:27, 17 Gru 2012    Temat postu:

Ja nie jestem żadnym ekspertem w tej dziedzinie, sam po prostu uprawiam amatorsko ten sport, dlatego starałem się w jakiśtam sposób pomóc.

Patrząc na to, jak ja zaczynałem pierwsze kroczki to mogę raz jeszcze polecić stronę: [link widoczny dla zalogowanych] na której jest wiele podkładów do jazzowych i bluesowych standardów. Dla każdego z nich wygenerowane są pliki w formacie PDF, w którym zapisana jest progresja akordów, dla instrumentów w stroju C, Bb i Eb, a także przykładowe wykonania profesjonalnych instrumentalistów.

Polecam wybrać sobie jeden z tych które znamy, przeanalizować na spokojnie progresję i na spokojnie ogrywać akord po akordzie. Z czasem to skupienie by się nie zgubić zaniknie i wtedy zacznie się prawdziwa zabawa.

PS Jeżeli znasz utwór Autumn leaves, a bardzo możliwe że znasz, to polecam zająć się nim na początku. Prosta progresja, spokojny groove. Nie przesadzać z ilością dźwięków i rytmizacją.. Trzeba zrobić porządne fundamenty pod budowle

Chyba tyle ode mnie, powodzenia!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bmvip




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 1967
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 40 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wejherowo/woj.pomorskie

PostWysłany: Pon 18:09, 17 Gru 2012    Temat postu:

KrzysztofKos napisał:
bmvip - "Nigdy nie zastanawiam się nad tym, czy ogrywać akordy, czy rozkładać skale takie, czy inne, a jedynie staram się zbudować coś fajnego i ciekawego z dźwięków"

Jeżeli nie zastanawiasz sie czy ogrywasz skale czy akordy to jak wygląda Twoje świadome granie? Jak Twoja improwizacja nabiera charakteru skoro nie wiesz jaki składnik akordu akcentujesz, być może akcentujesz kwinte akordu który nie wpływa na harmonie i nic nie podkreśla, nie świadczy o trybie akordu. Wybacz ale ja sie nie zgodzę z tym co piszesz.
Według mnie, skale i ta reszta to jest warsztat, im wiecej go posiadasz tym masz większe pole manewru. Wielkie sławy jazzu maja za sobą tak wiele godzin cwiczen skal, pasaży itp. ze u nich pojawia się myśl "co wykorzystać?" a potem to wdrażają to w gre, a dzieki temu wyćwiczonemu warsztatowi odgrywanie skali staje sie niemal podswiadome, palce same grają.

Uczestniczyłem ostatnio w Warsztatach Krzysztofa Urbańskiego który powiedział, że najpierw musimy pomyśleć co zagrać, trzeba miec to ułożone w głowie, a potem uruchomić swój warsztat i to zagrać.


Jo dokładnie to napisałem, czyli ćwiczenie gam,skal,pentatonik i patentów powoduje to że palce same grają korzystając podświadomie z wyćwiczonego warsztatu. Tu zacytuję xtommy "Ktoś kiedyś powiedział, że zanim pomyślałeś o dźwięku który chciałeś zagrać jego czas już minął.. Dlatego regułki regułkami, a praktyka praktyką. "
Myślę wyłącznie o tym co chcę wyrazić, słuch, palce i ćwiczenia latami wałkowane pozwalają na tę zabawę. Pytasz jaki składnik akordu akcentuję ? - przecież to zależy od stylu i rodzaju utworku.
Moim zdaniem myślenie w trakcie improwizacji o składowych akordu i harmonii skalach i innych regułkach raczej przeszkadza niż pomaga, ogranicza i hamuje podstawową zasadę improwizacji jaką jest tworzenie nastroju, wyrażanie napięcia itp.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.sax.fora.pl Strona Główna -> Forum ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin