Forum www.sax.fora.pl Strona Główna www.sax.fora.pl
forum saksofonowe
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

gammy
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.sax.fora.pl Strona Główna -> Nuty, Transkrypcje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 12:24, 16 Lis 2011    Temat postu: gammy

Cześć,
W ramach zadań domowych popełniłem mały zestaw ćwiczeń gam, który był mi przy tym pomocny:
[link widoczny dla zalogowanych]
To gamy durowe i molowe harmoniczne, do sześciu krzyżyków i pięciu bemoli. Ćwiczę to w ten sposób, że gamy i pasaże na długich dźwiekach i w miarę szybkich przebiegach. Triole staccato i później legato. Czwórki staccato, legowane po cztery, dwie pierwsze legowane, trzeca i czwarta staccato. Na koniec czwórki legowane w swingu. Tercje podobnie jak czwórki.
Mam nadzieje, ze komuś pomogą te wypociny, a jak znajdą się błędy to chetnie je poprawię. Jak spróbujecie, to zobaczycie, że szybko przestaje się patrzeć na to co napisane i gra się melodię ze słuchu.
Pozdr.
Teddy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kael82




Dołączył: 07 Gru 2010
Posty: 317
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: kujawsko - pomorskie

PostWysłany: Śro 21:57, 16 Lis 2011    Temat postu:

Świetna praca domowa Wink Myślę, że będzie pomocna niejednej osobie.

Mała uwaga: gama molowa w odmianie doryckiej posiada podwyższony VI i VII stopień, a w Twoim materiale jest podwyższony tylko VI.


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 11:27, 19 Lis 2011    Temat postu:

kael82, wielkie dzięki za recenzję Exclamation

Opierałem się na książce J. Ignaszaka "Podstawy Improwizacji - Skale". Tam "skala molowa dorycka" opisana jest jako szereg z interwałami: W-M-W-W-W-M-W. Skala powstaje przez obniżenie III i VII stopnia skali jońskiej (majorowej, durowej). Podobnie skalę molową dorycką opisuje K.Kralka w "Szkole Improwizacji na Saksofon".

W podręczniku szkolnym "Zasady Muzyki" F. Wesołowskiego "minor dorycki" określany jest jako jako szereg z interwałami: W-M-W-W-W-W-M. Powstaje przez podwyższenie VI i VII stopnia skali minorowej. Podobnie skalę minorową dorycką defniuje polska Wikipedia. Skalę o tak rozłozonych interwałach zauważa równiez Ignaszak, tylko że nazywa ją skalą molową melodyczną (major-minor).

Biorąc pod uwagę:
- pełniejsze opracowanie Ignaszaka,
- fakt, że Kralka jest wychowankiem Wesołowskiego,
- interwały kościelnej skali doryckiej,
- angielską stronę Wikipedii o skalach minorowych,
Przyjąłem nazewnictwo Ignaszaka.

Ale by nikogo nie wprowadzać w błąd - usunę z ćwiczeń tą skalę "dorycką", tym bardziej, że w niej nie rozpisywałem ćwiczeń.

PS
W inaczej 2 - sekunda wielka, cały ton
M inaczej 2> - sekunda mała, półton


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kael82




Dołączył: 07 Gru 2010
Posty: 317
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: kujawsko - pomorskie

PostWysłany: Sob 19:18, 19 Lis 2011    Temat postu:

Teddy napisał:
Opierałem się na książce J. Ignaszaka "Podstawy Improwizacji - Skale". Tam "skala molowa dorycka" opisana jest jako szereg z interwałami: W-M-W-W-W-M-W. Skala powstaje przez obniżenie III i VII stopnia skali jońskiej (majorowej, durowej). Podobnie skalę molową dorycką opisuje K.Kralka w "Szkole Improwizacji na Saksofon"

Przyznam szczerze, że tych pozycji jeszcze nie miałem w rękach. Trochę się zdziwiłem - nie ukrywam - bo takiego rozłożenia całych tonów i półtonów (albo sekund wielkich i małych - jak kto woli) w minorze doryckim nie znam. Ale - jak to mówią - człowiek całe życie się uczy Laughing

Teddy napisał:
W podręczniku szkolnym "Zasady Muzyki" F. Wesołowskiego "minor dorycki" określany jest jako jako szereg z interwałami: W-M-W-W-W-W-M. Powstaje przez podwyższenie VI i VII stopnia skali minorowej.

I właśnie taki układ całych tonów i półtonów jest mi znany. No i podręcznik również Laughing Laughing Laughing
Teddy napisał:
Skalę o tak rozłozonych interwałach zauważa równiez Ignaszak, tylko że nazywa ją skalą molową melodyczną (major-minor).

Rolling Eyes Kurde... A mnie uczono, że minor melodyczny to w kierunku wstępującym (granym go góry) minor dorycki, a zstępującym (czyli w dół) minor naturalny (albo eolski - to jedno i to samo). Czyli mówiąc jeszcze prościej: w górę podwyższony VI i VII stopień, w dół skasowane.

Ale pomijając powyższe jeszcze raz słowa uznania dla Ciebie za podzielenie się własną pracą, która może posłużyć nie tylko Tobie, ale też być przydatna wielu innym osobom.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 22:33, 19 Lis 2011    Temat postu:

Ale zabiłeś mi klina.

Wesołowski jest mistrzem plątania.
Skale molowe zaczyna od harmonicznej jako majorowej z obnizonym 3 i 6 stopniem.
Kolejny jest minor dorycki z podwyższonym stopniem 6 i 7 skali minorowej, tylko że nigdzie nie pisze, co to skala minorowa.
Następnie opisuje minor eolski jako minor harmoniczny z obniżonym 7 stopniem.
I gdy sobie rozrysować te interwały, to wychodzi, że ten minor eolski to właśnie ta nieopisana skala molowa.
A na koniec minor melodyczny, czyli w górę dorycki a w dół eolski.
Mam nadzieję, że sam tego nie poplątałem, ale tak czyta się Wesołowskiego.

Mnie kiedyś uczono skali molowych od skali naturalnej (eolskiej). Że gdy jej podnieść 7 stopień to będzie molowa harmoniczna, a gdy podniesie się 6 stopień, a może 6 i 7, to będzie molowa dorycka.
Uczę się gry w szkole muzycznej, tu obowiązuje klasyka, na zadania skale molowe harmoniczne. Tych doryckich prawdę mówiąc nie tylko nie rozpisałem, ale i nie przegrałem. Embarassed
W opracowaniach o improwizacji jazzowej występuje głównie molowa dorycka i tą dla własnej satysfakcji chciałem sobie ograć.

Będę we środę w szkole, to dopytam, jak to jest dokładnie.

Spróbuję może do łóżka poczytać Aebersoldy, tam też coś było.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kael82




Dołączył: 07 Gru 2010
Posty: 317
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: kujawsko - pomorskie

PostWysłany: Sob 23:56, 19 Lis 2011    Temat postu:

Teddy napisał:
Ale zabiłeś mi klina.

E tam... Wink

Teddy napisał:
Wesołowski jest mistrzem plątania.
Skale molowe zaczyna od harmonicznej jako majorowej z obnizonym 3 i 6 stopniem.
Kolejny jest minor dorycki z podwyższonym stopniem 6 i 7 skali minorowej, tylko że nigdzie nie pisze, co to skala minorowa.
Następnie opisuje minor eolski jako minor harmoniczny z obniżonym 7 stopniem.
I gdy sobie rozrysować te interwały, to wychodzi, że ten minor eolski to właśnie ta nieopisana skala molowa.
A na koniec minor melodyczny, czyli w górę dorycki a w dół eolski.
Mam nadzieję, że sam tego nie poplątałem, ale tak czyta się Wesołowskiego.

No pokręcił nieźle - to fakt. Przy całym autorytecie i szacunku dla Jego osoby oraz zasługach na polu teorii muzyki chociażby w postaci podręcznika "Zasady muzyki" ale zaczął według mnie tak trochę nie od tej strony. Ogólnie to całość się zgadza, ale gdyby miał to wszystko pojąć - krótko mówiąc - laik to chyba niezbyt wiele by pojął i bez pomocy kogoś, kto to wszystko rozwikła i wyjaśni w nieco bardziej przystępny sposób by się nie obyło. Chociaż z drugiej strony - o ile się nie mylę - ten podręcznik jest chyba przeznaczony głównie do użytku w szkołach muzycznych II stopnia, więc teoretycznie uczniowie powinni posiadać już jakąś wiedzę na ten temat. Ale fakt - pokręcone to wszystko jest nieźle.

Teddy napisał:
Mnie kiedyś uczono skali molowych od skali naturalnej (eolskiej). Że gdy jej podnieść 7 stopień to będzie molowa harmoniczna, a gdy podniesie się 6 stopień, a może 6 i 7, to będzie molowa dorycka.

No mnie uczono tak samo i myślę, że to krótsza droga do opanowania skal minorowych i ich odmian Very Happy Warto by było też wyjaśnić różnicę między skalą a gamą, ale może nie będę się rozwodził jak ksiądz na kazaniu, bo nie o to tutaj chodzi Wink Wink Wink

Teddy napisał:
Będę we środę w szkole, to dopytam, jak to jest dokładnie.

Dopytaj o minor dorycki, ale myślę, że na 100% otrzymasz taka samą odpowiedź jak moja, czyli podwyższony VI i VII stopień.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 20:15, 20 Lis 2011    Temat postu:

kael82 napisał:
No pokręcił nieźle - to fakt. Przy całym autorytecie i szacunku dla Jego osoby oraz zasługach na polu teorii muzyki chociażby w postaci podręcznika "Zasady muzyki" ale zaczął według mnie tak trochę nie od tej strony.
Tak, trudno przecenić Wesołowskiego. Choć do skali i gam raczej nadałby się matematyk.
BTW, skala to sposób uporządkowania dźwięków, a gama to tak uporządkowane dźwieki zaczynające sie od konkretnego tonu. Skala durowa, gama C-dur. Czy tak?
kael82 napisał:
Dopytaj o minor dorycki, ale myślę, że na 100% otrzymasz taka samą odpowiedź jak moja, czyli podwyższony VI i VII stopień.
Całkiem możliwe, choć odnosze wrażenie, że świat muzyki klasycznej jest całkowicie odmienny od świata jazzu, Europa od Stanów, i przymiotnik "dorycka" każdy rozumie inaczej.
Z Aebersolda, Vol 024 - "Major & Minor":

On też nie podnosi VII stopnia w górę Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kael82




Dołączył: 07 Gru 2010
Posty: 317
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: kujawsko - pomorskie

PostWysłany: Pon 1:01, 21 Lis 2011    Temat postu:

Teddy napisał:
kael82 napisał:
No pokręcił nieźle - to fakt. Przy całym autorytecie i szacunku dla Jego osoby oraz zasługach na polu teorii muzyki chociażby w postaci podręcznika "Zasady muzyki" ale zaczął według mnie tak trochę nie od tej strony.
Tak, trudno przecenić Wesołowskiego. Choć do skali i gam raczej nadałby się matematyk.
BTW, skala to sposób uporządkowania dźwięków, a gama to tak uporządkowane dźwieki zaczynające sie od konkretnego tonu. Skala durowa, gama C-dur. Czy tak?

Teorię masz normalnie w małym palcu Very Happy

Teddy napisał:
kael82 napisał:
Dopytaj o minor dorycki, ale myślę, że na 100% otrzymasz taka samą odpowiedź jak moja, czyli podwyższony VI i VII stopień.
Całkiem możliwe, choć odnosze wrażenie, że świat muzyki klasycznej jest całkowicie odmienny od świata jazzu, Europa od Stanów, i przymiotnik "dorycka" każdy rozumie inaczej (...)

Wszystko na to wskazuje. Ja co prawda nie znam w mojej okolicy takiego 100% muzyka jazzowego z dużym doświadczeniem ale wśród znajomych też zapytam przy jakiejś okazji o główny wątek naszej dyskusji bo mnie bardzo zaintrygował. A może ktoś z forumowiczów nam tu jeszcze wrzuci swoje "trzy grosze" Question Question Question


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 13:51, 21 Lis 2011    Temat postu:

kael82 napisał:
Teorię masz normalnie w małym palcu Very Happy
Staram się, hihihihi...
Tak to bywa, gdy saksofon jest pasją, a nie sposobem na życie, czy wymogiem edukacji. Niestety teoria nie zastąpi umiejętności grania, a tu jeszcze bardzo dużo mi brakuje.
Spróbuje rozwikłać temat "molla doryckiego" i też mam nadzieje, że bardziej doświadczeni koledzy z Forum coś pomogą.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 9:33, 22 Lis 2011    Temat postu:

I znalazłem wyjaśnienie.
Zacytuję dosłownie pana Krzysztofa Kralkę, który pod patronatem profesora Franciszka Wesołowskiego napisał pracę "Harmonia w muzyce jazzowej":
Krzysztof Kralka napisał:
Sprawa skali doryckiej jest dosyć zagmatwana a to za sprawą średniowiecznych teoretyków, którzy tworząc skale kościelne (modalne) - mylnie opisali skale greckie. I dzięki temu mamy właściwie trzy skale doryckie: (1)grecką, (2)kościelną czyli modalną oraz (3)moll dorycki, o którym pan pisze. Dla początkujących improwizatorów najważniejsze znaczenie ma skala dorycka - modalna(2)
Uzupełniam więc moją pracę o to wyjaśnienie Wink

Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kael82




Dołączył: 07 Gru 2010
Posty: 317
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: kujawsko - pomorskie

PostWysłany: Wto 11:19, 22 Lis 2011    Temat postu:

Ja też po sięgnięciu do jeszcze innego źródła (Bogusław Schaeffer Dzieje muzyki) znalazłem potwierdzenie tego, co napisał pan Krzysztof Kralka: podany rozkład półtonów wskazuje jednoznacznie na to, że średniowieczna skala kościelna, która zwie się dorycką posiadała następujący rozkład półtonów: W-M-W-W-W-M-W. I mając to za punkt odniesienia to faktycznie podwyższony będzie tylko VI stopień Wink, a nie jak w mollu doryckim, VI i VII.

Ogólnie można się w tym wszystkim nieźle zakręcić, ale - jak to mówią - "co dwie głowy to nie jedna" Laughing Myślę, że wszystko zostało wyjaśnione Wink Wink Wink A tej ciekawostki o pomyłce średniowiecznych teoretyków - przyznam szczerze - nie znałem Laughing


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kael82 dnia Wto 23:18, 22 Lis 2011, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Alucard




Dołączył: 05 Lip 2013
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wodzisław

PostWysłany: Pią 13:45, 05 Lip 2013    Temat postu:

Witam Smile

Jestem zaciekawiony tymi ćwiczeniami, a widze że link jest wygasły. Szukam własnie takich ćwiczeń na saksofon. Czy mógłby ktoś podesłać link do tych ćwiczeń lub odświeżyć link? Wink
Byłbym bardzo wdzięczny Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rtfg




Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 133
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pią 18:59, 05 Lip 2013    Temat postu:

Eee... Tam Pierdoły. Wink

moll naturalna E-F#-G-A-H-C-D-E (W dół bez zmian) (na przykładzie E-moll)

moll Melodyczna E-F#-G-A-H-C-D#-E (W dół bez zmian) (-||-)

moll Harmoniczna E-F#-G-A-H-C#-D#-E -- E-D-C-H-A-G-F#-E


I żadnej filozofi. A Kralka i Wesołowsi z całym szacunkiem chyba nie uważali na teori w 1 kl. SPM. Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Rtfg dnia Pią 19:01, 05 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kael82




Dołączył: 07 Gru 2010
Posty: 317
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: kujawsko - pomorskie

PostWysłany: Pon 14:38, 08 Lip 2013    Temat postu:

Rtfg napisał:
Eee... Tam Pierdoły. Wink

moll naturalna E-F#-G-A-H-C-D-E (W dół bez zmian) (na przykładzie E-moll)

moll Melodyczna E-F#-G-A-H-C-D#-E (W dół bez zmian) (-||-)

moll Harmoniczna E-F#-G-A-H-C#-D#-E -- E-D-C-H-A-G-F#-E


I żadnej filozofi. A Kralka i Wesołowsi z całym szacunkiem chyba nie uważali na teori w 1 kl. SPM. Wink

Wychodzi na to, że jednak to Ty chyba robiłeś sobie wagary zamiast chodzić na teorię.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 11:38, 12 Lip 2013    Temat postu:

Alucard napisał:
...
Czy mógłby ktoś podesłać link do tych ćwiczeń lub odświeżyć link? Wink
Byłbym bardzo wdzięczny Smile

Zrobione Smile
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.sax.fora.pl Strona Główna -> Nuty, Transkrypcje Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin