Forum www.sax.fora.pl Strona Główna www.sax.fora.pl
forum saksofonowe
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

[jazz corner] patterny i licks
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.sax.fora.pl Strona Główna -> Forum ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 21:45, 09 Lis 2014    Temat postu: [jazz corner] patterny i licks

Terminy: "patterns" i "licks" związane są z warsztatem, czy też umiejętnościami.

Patterns to wzorce, czy też schematy wspomagające biegłe opanowanie skal i akordów, czyli związane bezpośrednio z harmonią.
Przykładowe "patterns" dla skali majorowej opartej na d (D-dur):


Lick to rodzaj "zagrywki", mniej związanej z harmonią, a bardziej ze stylem utworu, czy wykonawcy. Charakterystyczne zagrywki dla skali durowej, tu przykłady dla C-dur:


Przykłady zaczerpnięte z J.Aebersold vol. 24


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Żubr




Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 23:04, 09 Lis 2014    Temat postu:

Fajne. Ja nigdy się nie uczyłem grać licków (dwie zagrywki, których i tak raczej nie wykorzystuje), ale widzę podobieństwo do swojego ogrywania harmonii. To chyba dobrze : ] z tym, że te zagrywki są pozbawione dźwięków spoza skali, myślę, że na podstawię tego co jest, można by to fajnie podrasować

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 8:25, 10 Lis 2014    Temat postu:

Po to ta harmonia, by się jej trzymać - a do tego wystarczą dźwięki w skali.
Sam nie bardzo wiem, jak rozgryzać te licks. Warto wklepać kilka, choćby po to by zgrabnie zakończyć frazę, czy gdy się głowa zablokuje.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CHESTER




Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pon 13:00, 10 Lis 2014    Temat postu:

W tych licks chodzi też o to że trzeba je w klepać we wszystkich tonacjach co już może niektórych zniechęcić do uczenia się ich. Ja bym sobie założył że wszystkie z tych powyższych zagrywek są ogrywane akordem C dur z septymą wielką a następnie każdą z nut pod spodem opisał według składników akordu. To nam ułatwi sprawę w trakcie wklepywania tych zagrywek we wszystkich tonacjach bo przecież lepiej myśleć składnikami akordu niż uczenia się tego na słuch - co też nie jest złe ale są takie zagrywki gdzie jest na prawdę ciężko i należy w ekstremalnych przypadkach rozpisać sobie ręcznie te zagrywki we wszystkich tonacjach. Chodzi głównie o zaoszczędzenie sobie czasu i niepotrzebnych nerwów Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Żubr




Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 18:13, 22 Lis 2014    Temat postu:

Ornette Coleman
https://www.youtube.com/watch?v=EDp2txI0Kd4

Charlie Parker
https://www.youtube.com/watch?v=jAfsCBO6C8A

Sonny Stitt
https://www.youtube.com/watch?v=AYwE8xxMHfc

Jjohn Coltrane
https://www.youtube.com/watch?v=QimMgI8DLmQ


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CHESTER




Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 22:57, 22 Lis 2014    Temat postu:

dobre pozycje Żubr

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Żubr




Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 11:22, 23 Lis 2014    Temat postu:

no Smile teraz tylko trzeba się tego nauczyć Very Happy albo chociaż jednego we wszystkich tonacjach

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CHESTER




Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Nie 19:21, 23 Lis 2014    Temat postu:

ten przykład Sonnego Stitt'a jest bardzo fajny bo widać w pierwszym akordzie składnik skali bebopowej czyli C# a potem grając zstępująco gramy za drugim razem już C - jest to często stosowany zabieg grania septymy raz wielkiej a raz małej. W tym D-7 można zostawić septymę małą a ograć akord skalą bebopową akordu G7 czyli mielibyśmy wtedy D E F Fis G A H C. Można by też D-7 zagrać jako D7 podwyższając jedynie tercję z F na Fis (D Fis A C) a akord G7 moglibyśmy ograć na przykład substytutem trytonowym czyli w tym przypadku substytutem dla akordu G7 jest skala Des lidyjska dominantowa. Jak łatwo zauważyć robią nam się dominanty D7 G7 tutaj z kolei można ciągnąć to dalej bo następnym akordem był by akord C7 i F7 - powstaje w ten sposób ciąg dominat oddalonych od siebie o kwartę czystą czyli słynny BRIDGE Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Żubr




Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 19:23, 23 Lis 2014    Temat postu:

Chester żeś tak zanalizował, żąe prawie dostałem ataku padaczki czytając Very Happy warto przeanalizować tego posta. To są ważne sprawy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CHESTER




Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Nie 19:40, 23 Lis 2014    Temat postu:

Żubr dlatego skala bebopowa (składniki chromatyczne) jest tak ciężka do opanowania żeby miało to brzmienie a co za tym idzie dodanie dodatkowego składnika do skali powoduje że dźwięki akordowe padają na mocną część taktu - wiąże się to z możliwością ekstremalnego rozwinięcia całej melodyki a co za tym idzie bardzo złożonych fraz. Jakiś czas temu pisałem tutaj o Gordonie że jakiś tam składnik mi nie pasował a tak na prawdę to były między innymi tego typu zabiegi. Jest dużo zapisów nutowych i warto wiedzieć że jak pisze że to akord D-7 a mamy tam Fis w solówce to nie jest błąd po prostu często zmienia się akordy nawzajem z mol na dur i odwrotnie. Ostatnio oglądałem sobie nuty On Green Dolphin street i był tam właśnie akord G7 z Ab i Bb więc normalnie byś myślał o co chodzi ale poprzedzającym go akordem był akord D-7 i już było wiadome że akord G7 jest ograny substytutem trytonowym (Db Eb F G Ab Bb Cb Db). Tak piszę zmieniaj dur na mol i odwrotnie ale to trzeba brać na słuch. Jeśli coś z teoretycznego punktu widzenia ma działać to nie znaczy że trzeba to stosować bo najważniejsze jest dobry smak który możesz zweryfikować przez słuch czy coś brzmi dobrze czy też nie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Żubr




Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 8:08, 24 Lis 2014    Temat postu:

wg skala bebopowa jakoś bardzo trudna nie jest : ) z tego co wiem, jeżeli idzie o bebopowa dominantę, to dodaje się tylko jeden składnik do zwykłej miksolidyjskiej - właśnie septymę wielką Smile to nie jest aż tak wiele. z tym graniem moll, na durowych akordach i odwrotnie zdaje się być dość śliską sprawą, bo jak by nie było zmienia się najważniejsze składniki akordu hm.. trzeba chyba sporo doświadczenia żeby to robić dobrze. Ale coś w tym jest, bo w niektórych standardach aż prosi się, żeby pokombinować i wyjść poza poprawność. Stosowanie tego substytutu trytonowego, to też na słuch ? czy są jakieś zasady do tego ?

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Żubr dnia Pon 8:10, 24 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
goral09




Dołączył: 16 Lis 2013
Posty: 224
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 8:10, 24 Lis 2014    Temat postu:

Macie jakąś książkę do tej teorii muzyki? Czasem czuję się jakbyście rozmawiali w innym języku.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Żubr




Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 8:24, 24 Lis 2014    Temat postu:

jest kilka książek o harmonii jazzowej np książka Hołowni. Ale w necie też jest bardzo dużo informacji - z tym, że trzeba szukać na stronach np dla gitarzystów, lub trębaczy a jak masz opanowany angielski to jest jeszcze więcej

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
goral09




Dołączył: 16 Lis 2013
Posty: 224
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 8:42, 24 Lis 2014    Temat postu:

Z angielskim nie ma problemu, chodzi mi o to żeby nie skakać z materiału na materiał a mieć jedne solidne źródło.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Żubr




Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 8:50, 24 Lis 2014    Temat postu:

też tak chciałem. Niestety wg mnie nie ma czegoś takiego. Trzeba skakać i szukać

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Żubr dnia Pon 8:51, 24 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.sax.fora.pl Strona Główna -> Forum ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin